News

Chachor pojedzie na torze Silverstone

Pierwsze zawody już w lipcu w Wielkiej Brytanii na legendarnym torze.

Studenci z koła naukowego Silesia Automotive przy Politechnice Śląskiej przygotowują swój bolid do nowego sezonu startowego. Jedną z głównych modyfikacji jest pakiet aerodynamiczny, który pozwoli skrócić czas przejazdu podczas wyścigu. Pierwsze zawody w lipcu w Wielkiej Brytanii na legendarnym torze Silverstone.

Liczący ok. 20 osób zespół składa się głównie ze studentów Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej z siedzibą w Katowicach. Pod koniec zeszłego roku o grupie było głośno, gdy studenci – jako pierwszy zespół ze Śląska i drugi z Polski - wystartowali w zawodach Formula Student w Australii, osiągając dobre wyniki.

Chachor wkracza w nowy sezon

Teraz pasjonaci przygotowują swój bolid do nowego sezonu startowego m.in. wprowadzając pewne modyfikacje w układzie napędowym i układzie chłodzenia oraz zawieszeniu, a także kończąc projekt pakietu aerodynamicznego.


- Pakiet ten składa się z przedniego oraz tylnego skrzydła, a także z podłogi zakończonej dyfuzorem. Ma on zapewnić odpowiedni docisk bolidu do nawierzchni, co pozwoli nam na pokonywanie zakrętów z większą prędkością, a co za tym idzie – urwaniu kolejnych ważnych sekund na okrążeniu. Chcemy go zamontować w naszym bolidzie jeszcze przed pierwszymi zawodami – powiedziała Agnieszka Rutka z Silesia Automotive.

Zobacz także: CHACHOR Z POLITECHNIKI W PIĄTEK WYLATUJE DO AUSTRALII


 
- Planujemy także wizyty na hamowni, gdzie będziemy stroić nasz silnik, a także wyjazd na kilka testów, by dopracować i ewentualnie poprawić to, co będzie konieczne. Ponadto, na zawodach oprócz konkurencji dynamicznych, dotyczących stricte bolidu i samej jazdy, są także konkurencje statyczne. Tym zajmuje się nasz dział marketingu, który pracuje nad udoskonaleniem biznesplanu oraz kosztorysu – dodała Rutka.

Obecna moc silnika studenckiego bolidu to 141,5 koni mechanicznych i 128 niutonometrów. Waga własna maszyny wynosi 232 kg. - Docelowo chcielibyśmy zmieścić się w 240 kg, pomimo dodania znacznej ilości elementów do bolidu – powiedziała Rutka. Dla porównania, pierwszy bolid sprzed dwóch lat ważył ok. 330 kg.

zobacz także: CHACHOR DOJECHAŁ DO METY
 

Chachor to 90 procent naszego życia

Swojej pasji studenci poświęcają niemal cały wolny czas.  - Bywa tak, że siedzimy w garażu dzień w dzień, od rana do nocy, z małą przerwą na laboratoria lub ćwiczenia. W weekendy też tam nas można spotkać. Bolid to 90 procent naszego życia – mówiła Rutka.


Chachor na Silverstone

Pierwszym startem w tym sezonie, który planuje zespół Silesia Automotive, są zawody Formula Student UK (w Wielkiej Brytanii) na legendarnym torze Silverstone. Odbędą się one w drugiej połowie lipca. Miesiąc później ekipa chce pojechać na zawody Formula Student Hungary, które odbędą się na węgierskim torze Gyor. Studenci zapowiadają także udział w różnego rodzaju krajowych imprezach motoryzacyjnych.
 
Agnieszka Rutka pytana, czy zespół korzysta z doświadczeń z ubiegłorocznych zawodów w Australii podkreśliła, że "każde zawody i kontakt z innymi inżynierami weryfikuje, co jest dobrze skonstruowane, a co jeszcze wymaga poprawy", a także dają możliwość rozmowy o pomysłach i wizjach ze studentami z całego świata.
 
Podczas takich wydarzeń nie brakuje też praktycznych i konkretnych porad.

- Dużo dała nam rozmowa z Willemem Toetem, który zajmuje się działem aerodynamicznym w bolidach Formuły 1. Udzielił on nam wielu ważnych wskazówek, z których skorzystaliśmy podczas projektowania pakietu aerodynamicznego do naszego bolidu – dodała.
 

Formuła Student

Zawody typu Formula Student to zmagania pomiędzy drużynami z uczelni i wydziałów technicznych z całego świata. Ich zadaniem jest zaprojektowanie lub zaprojektowanie i zbudowanie, a następnie wystawienie swojego prototypu samochodu wyścigowego do zawodów na kilku najbardziej popularnych torach.
 
Konkurs Formula Student składa się z kilku konkurencji, podczas których oceniane są zarówno parametry techniczne, wykonanie, jak i działanie maszyn w praktyce. Bolidy muszą przejść m.in. testy na pochylni czy testy hamowania, a także wystartować w wyścigu. Konieczne jest ponadto przedstawienie biznesplanu wprowadzenia bolidu na rynek i kosztorysu.

Czytaj więcej

 

Napisz do autora s.borszcz@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Narodowe Czytanie