Czytasz: Bytom z największym wsparciem Metropolii

Bytom z największym wsparciem Metropolii

Samorząd Bytomia otrzymał najwyższe wsparcie z Funduszu Solidarności, rozdysponowanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

Przy wsparciu 10 mln zł z tego źródła przebuduje m.in. odcinki ważnych w regionie dróg.

Fundusz Solidarności ma wspierać inwestycje najsłabszych gmin Metropolii, zmniejszając różnice w rozwoju poszczególnych jej członków. 

W ubiegły piątek zgromadzenie GZM zdecydowało o wsparciu z Funduszu 99 projektów. Między 36 gmin członkowskich rozdysponowano wówczas blisko 92 mln zł (jeszcze ok. 8 mln zł miało zostać w kolejnych dniach rozdzielone na przedsięwzięcia z gliwickiego podokręgu Metropolii).

Zgodnie z piątkowym głosowaniem zgromadzenia GZM Bytom otrzymał ponad 10 mln zł na przebudowę ul. Katowickiej, skrzyżowania ul. Wrocławskiej z Reja, ul. Frenzla i aleja Jana Pawła II. W czwartek o szczegółach planów z tym związanych poinformował bytomski magistrat. Wskazał, że zamierza przeprowadzić szacowane na blisko 14 mln zł prace do końca tego roku. 

Zgodnie z informacją Bytomia w II kw. miasto planuje rozpocząć swoją część prac przy przebudowie ul. Katowickiej - w związku z rozpoczętym już projektem przebudowy tamtejszego torowiska tramwajowego. 

Spółka Tramwaje Śląskie sfinansuje przebudowę torowiska w ul. Katowickiej z dobudową drugiego toru. Miasto zapłaci za przebudowę jezdni, chodników i oświetlenia. Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne odpowiada za przebudowę sieci wodociągowej – ta część prac już się rozpoczęła. Udział miasta wyniesie blisko 3,9 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszu Solidarności pokryje 3 mln zł. 

Inwestycją o szacunkowej wartości 4 mln zł (przy 2,8 mln zł dofinansowania z Funduszu Solidarności) ma być przebudowa ul. Frenzla na odcinku od ul. Miechowickiej do granicy z miastem Zabrze. To jeden z bytomskich odcinków drogi krajowej nr 94, prowadzący w kierunku zabrzańskiej dzielnicy Rokitnica (a dalej w stronę Pyskowic i Strzelec Opolskich). Zakres prac ma objąć tam remont nawierzchni, a także chodników, zjazdów i skrzyżowań. 

Przy metropolitalnym wsparciu miasto zamierza również przebudować skrzyżowanie głównej ul. Wrocławskiej (inny odcinek DK94) z ul. Reja (w rejonie pętli tramwajowej Politechnika). Projekt zakłada wydzielenie tam dodatkowych pasów, zainstalowanie sygnalizacji świetlnej oraz przebudowę oświetlenia ulicznego. 

Bytom zamiera ponadto częściowo remontować aleję Jana Pawła II, czyli główną przelotową trasę nr 911 od Katowic i Chorzowa w kierunku Piekar Śląskich i Świerklańca. Miasto zapowiada tam przebudowę jezdni, chodników i zjazdów - na wybranych odcinkach od ul. Chorzowskiej do granicy z Piekarami Śląskimi. 

Łączny koszt inwestycji na ul. Wrocławskiej i alei Jana Pawła II ma wynieść prawie 6 mln zł, z czego 4,2 mln zł będzie pochodziło z metropolitalnego Funduszu Solidarności, a 1,7 mln zł z budżetu miasta. 

Metropolitalny Fundusz Solidarności ma wspierać do maksymalnego poziomu 85 proc. projekty rozwojowe gmin członkowskich – według pierwotnych zapowiedzi o charakterze ponadlokalnym. Zgodnie z założeniem Funduszu co roku jego wartość ma być zmniejszana na rzecz realizacji dużych projektów strategicznych GZM. 

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym. (PAP)

Czytaj więcej