News

Blisko 400 mln zł z UE dla Tramwajów Śląskich

Część inwestycji torowych i zakupy tramwajów już są w toku.

Ok. 393 mln zł unijnego dofinansowania dostanie samorządowa spółka Tramwaje Śląskie do pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Część inwestycji torowych i zakupy tramwajów już są w toku.

Chodzi o kluczową część szacowanego na ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Koordynuje go spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Cały projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów.

Umowę na dofinansowanie pierwszego etapu przedsięwzięcia podpisali w poniedziałek w Katowicach dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol oraz m.in. prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.

Uczestniczący w uroczystości wiceminister rozwoju Witold Słowik wskazał, że łącznie ze spodziewanym dofinansowaniem dla całości tramwajowego przedsięwzięcia i kilkoma innymi projektami poszczególnych miast (zakupy autobusów, w tym elektrycznych, jeden z węzłów przesiadkowych w Katowicach) do centralnej części woj. śląskiego trafi ok. 820 mln zł unijnego dofinansowania do komunikacji zbiorowej.

Jak mówił Słowik, "te niebagatelne pieniądze" poprawiają funkcjonowanie komunikacji publicznej. Dodał, że "pasażerowie mogą podróżować w bardziej komfortowych warunkach, co przekłada się, że więcej osób z komunikacji publicznej będzie korzystać". "Będzie to miało też realne efekty środowiskowe” - podkreślił.

Obecny przy podpisaniu umowy poseł PiS Wojciech Szarama mówił, że "to jest właśnie przykład dobrej zmiany, że są nie tylko słowa, a są konkretne projekty i konkretne czyny”. Podkreślił, że wobec ograniczonej liczby środków, aby dofinansowywać takie projekty, potrzebne są dobre plany, za które dziękował samorządom i dobra wola ministerstwa.

W pierwszym etapie tramwajowego projektu ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany (prac mogących zawierać się w unijnym projekcie) na 623,6 mln zł netto.

Podpisana w poniedziałek umowa zakłada dofinansowanie ze środków na transport miejski Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą 393,3 mln zł (ok. 63 proc.).

Jak deklarował wiceminister Słowik, liczy, że w przyszłym roku zostaną podpisane umowy na dofinansowanie dwóch kolejnych etapów. Etap drugi to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury. Koszt całkowity oszacowano tu na 168,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane na 151,4 mln zł, a dofinansowanie na 98 mln zł.

Ostatni etap to budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic. Jej szacunkowy koszt całkowity to 135,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane 110 mln zł, a dofinansowanie 71,2 mln zł.

W pierwszym etapie projektu Tramwajów Śląskich zakończyło się już pierwsze przedsięwzięcie: modernizacja niespełna kilometrowego odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej.

Pod koniec września br. spółka podpisała wartą 20,6 mln zł umowę na roboty na sosnowieckiej ul. Piłsudskiego. Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r. ok. 1,3 km torowiska między jezdniami tej trasy (2,6 km toru pojedynczego).

Pod koniec listopada Tramwaje zawarły kolejne kontrakty. Jeden z nich dotyczy gruntownej przebudowy ok. 800-metrowego odcinka ul. Katowickiej w ścisłym centrum Bytomia (tamtejsza spółka wodociągowa w tym samym kontrakcie wymieni też swoje sieci; a miasto wyremontuje nawierzchnie). Prace, które obejmą też rozbudowę do dwóch torów dotychczas jednotorowego odcinka, będą kosztowały 19,3 mln zł.

W podobnym czasie spółka podpisała też wartą blisko 8,5 mln zł umowę na przebudowę torowiska wzdłuż ul. Bytomskiej w Świętochłowicach, od skrzyżowania z ul. Chorzowską do skrzyżowania z ul. Krasickiego.

Tramwaje prowadzą obecnie przetargi na wykonanie jeszcze trzech inwestycji torowych: przebudowy torowisk od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej w Bytomiu, przebudowy mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu, a także przebudowy torowisk w jezdniach ul. Mariackiej i ul. Żeromskiego w Sosnowcu.

Obok tego spółka prowadzi dwa przetargi na zakup 45 nowych tramwajów (z opcją rozszerzenia zamówień do 55 wozów). Uczestniczy też we wspólnym z Dąbrową Górniczą przetargu na zaprojektowanie przebudowy tamtejszej głównej śródmiejskiej arterii – wraz z modernizacją ok. 4,9 km torowiska (9,8 km toru pojedynczego).(PAP)

autor: Mateusz Babak

edytor: Anna Mackiewicz

Czytaj więcej

Zmiana kategorii na: Karolinki 2017