Czytasz: Architektura. Druga pasja Andrzeja Wajdy

Architektura. Druga pasja Andrzeja Wajdy

Warto pamiętać, że był propagatorem kultury Japonii i Dalekiego Wschodu w Polsce.

Nie wszyscy wiedzą, że Andrzej Wajda kochał nie tylko film i reżyserię, ale również architekturę. Warto pamiętać, że był propagatorem kultury Japonii i Dalekiego Wschodu w Polsce. To z jego inicjatywy powstało w latach 1994-2015 w Krakowie pięć budynków dla kultury: Muzeum Manggha, Szkoła języka japońskiego, Pawilon herbaciany z ogrodem japońskim, Pawilon „Wyspiański 2000” na pl. Wszystkich Świętych i Galeria Europa Daleki Wschód – aneks Muzeum Manggha. Już 16 lutego br. podczas 4DD będzie miała miejsce premiera filmu „Idea jest najważniejsza – architektoniczne pasje Andrzeja Wajdy”.

 


Japonia i Daleki Wschód nad Wisłą

 
Wpływ Andrzeja Wajdy na polską architekturę był ogromny. Kilka budynków nie powstałoby, gdyby nie jego zaangażowanie. Wajda był zafascynowany kulturą japońską, zależało mu, żeby była ona bardziej widoczna w Polsce. A wszystko zaczęło się ponad 70 lat temu, kiedy młody Andrzej Wajda  zobaczył kolekcję sztuki japońskiej ze zbiorów Feliksa Jasieńskiego. Musiał chwilę poczekać, aż do 1987 r. kiedy to otrzymał Nagrodę Kioto. Właśnie wtedy wraz z żoną Krystyną Zachwatowicz postanowili ją przeznaczyć na realizację tego marzenia. Reżyser rozpoczął swoje starania o powstanie Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Założył Fundację Kyoto-Kraków, której celem było pozyskanie funduszy na budowę obiektu. Projekt koncepcyjny zgodził się dla Fundacji wykonać Arata Isozaki, z którym pracował Krzysztof Ingarden.   W 1994 roku nad brzegiem Wisły w Krakowie uroczyście otwarto Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, budynek który idealnie wpisuje się w otoczenie i do dzisiaj robi wrażenie.


Andrzej Wajda w trakcie prac nad projektem bardzo się nim interesował i brał w nim udział, bowiem miał świetną wyobraźnię przestrzenną i rozumiał sposób, w jaki architektura oddziałuje na człowieka. Potrafił też za pomocą szkiców wyrazić swoje propozycje związane z formą budynku. Prowadził za pomocą szkiców dialog z architektami. Był też bardzo zainteresowany postępami budowy, często przychodził na plac budowy. Budynek powstał w półtora roku, to był rekord w tamtym czasie. Ostateczny efekt zrealizowanego budynku-fali zachwycił Andrzeja Wajdę!

fot. info prasowe
Daleki Wschód

 
Krakowskie Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha po ponad dwudziestu latach działalności doczekało się aneksu wystawowego, dzięki któremu możliwe jest pokazanie większej ilości dzieł sztuki będących w muzealnych zbiorach. Dotychczasowa ekspozycja skupiała się na sztuce japońskiej, teraz dzięki nowej przestrzeni wystawowej zwiedzający będą mieli też okazję zetknąć się ze sztuką pozostałych krajów Dalekiego Wschodu.


Idea jest najważniejsza

 
Przyjaźń Krzysztofa Ingardena i Andrzeja Wajdy doprowadziła do powstania filmu dokumentalnego. Wyjątkowo to nie Wajda był reżyserem a głównym – obok architektury, bohaterem filmu. Film „Idea jest najważniejsza – architektoniczne pasje Andrzeja Wajdy” przybliża nam nieznane oblicze Andrzeja Wajdy jako entuzjasty architektury, inspiratora odważnych zmian w przestrzeni publicznej Krakowa i propagatora w Polsce kultury Japonii i Dalekiego Wschodu. To spotkanie z architektem Krzysztofem Ingardenem w 1987 r. stało się początkiem wieloletniej kreatywnej współpracy i inspiracją do powstania filmowego dokumentu.

fot. info prasowe
daleka europa

 
„W 2012 roku zaproponowałem Andrzejowi, aby zrobić film na ten temat. Od początku pomysł mu się spodobał, myślał nad tytułem i koncepcją na ujęcie tematu. Jednak, jak długo skupiony był na filmie „Powidoki” - nie mogliśmy wystartować z realizacją. Zatem dopiero, gdy go skończył, mogliśmy zacząć pracę nad koncepcją filmu. Ja opracowałem scenariusz, a do współpracy przy realizacji zaprosiliśmy reżysera Jacka Lenczowskiego. Zdjęcia rozpoczęliśmy 30 listopada 2015 roku. Andrzej był w doskonałym humorze, i zgodził się abyśmy na początek wybrali dwa obiekty na plan zdjęciowy - Galerię Europa - Daleki Wschód i Pawilon „Wyspiański 2000” i w nich przeprowadzili nasze rozmowy” - mówi Krzysztof Ingarden.

Andrzej Wajda przez lata ważną część swojej twórczej energii oddawał architekturze. Dokument jest próbą odwrócenia tej relacji – czyni architekturę materią dla filmu. Film oparty jest głównie na rozmowach Wajdy i Ingardena, a ilustrowany zdjęciami obiektów oraz wypowiedziami osób związanymi z powstaniem Mangghi i środowiskiem architektonicznym.

Już 16 lutego br., podczas 4DD dzięki współpracy Krzysztofa Ingardena i firmy Aquaform Lighting Solutions w Katowicach odbędzie się pokaz filmu.

POKAZ FILMU

16/02/2018

Godz. 16.00

Międzynarodowe Centrum Kongresowe

Sala audytoryjna

pl. Słowika i Antalla 1, Katowice

 

Czytaj więcej