Czytasz: 15 tys. zachorowań na grypę w ubiegłym tygodniu. Jak się chronić?

15 tys. zachorowań na grypę w ubiegłym tygodniu. Jak się chronić?

Między styczniem a marcem przypada szczyt zachorowań na grypę.

Od stycznia Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Katowicach odnotowuje wzrost zachorowań na grypę. Przewiduje się, że najgorszy okres może wystąpić na przełomie lutego i marca.

Coraz więcej przypadków grypy 

Dane epidemiologiczne zebrane z całego województwa śląskiego rejestruje WSSE w Katowicach. Wskazują one, że od listopada bowiem zachorowalność na grypę oscylowała na poziomie około 10-12 tys. przypadków. Natomiast w okresie od 16 do 22 stycznia liczba potwierdzonych przypadków grypy wzrosła do ponad 15 tys. nowych zachorowań. Ponad 6 tys. zachorowań dotyczyło dzieci. 

Czym jest grypa?

Grypa uznawana jest za zakaźną chorobę wirusową wywoływaną przez jednego z trzech typów wirusa: A, B lub C. Epidemiologia grypy obejmuje sezonowość /zimowe miesiące roku/ z powszechnością występowania na całym świecie. Do zakażenia najczęściej dochodzi drogą kropelkową np. podczas kaszlu lub kichania.

Zakażenie wirusem grypy rozprzestrzenia się przede wszystkim drogą kropelkową poprzez aerozol zawierający wirusy lub pośrednio przez przedmioty i powierzchnie zanieczyszczone. Bardzo niebezpieczne są powikłania po przebytej infekcji grypowej, może wystąpić zapalenie płuc i oskrzeli, zapalenie mięśnia serca i osierdzia, powikłania ze strony układu neurologicznego, które mogą doprowadzić do zgonu.

Najczęstsze objawy grypy: nagłe zachorowanie, temperatura ponad 38 stopni C, kaszel, ból mięśni i/lub głowy, złe samopoczucie, dreszcze, ból w klatce piersiowej, u dzieci występują objawy żołądkowo-jelitowe (głównie nudności i wymioty), bóle kostno-mięśniowe. 

Jednocześnie pamiętajmy, że grypę często myli się z przeziębieniem. Do najczęstszych objawów przeziębienia należą ból gardła i oczu, kichanie, zmniejszenie drożności nosa, utrata apetytu, rzadziej gorączka lub stan podgorączkowy.

Jak się chronić przed grypą? 

Grypy nie można lekceważyć, ponieważ dla niektórych osób z przewlekłymi chorobami - np. z chorobami serca, płuc, cukrzycą, dla osób starszych, kobiet w ciąży lub małych dzieci może ona stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia bez względu na wiek - zwłaszcza dla osób z grupy podwyższonego ryzyka.

Aby zmniejszyć ryzyko zachorowania w sezonie grypowym należy przede wszystkim: przestrzegać zasad higieny oddychania - w czasie kaszlu i kichania zakrywaj nos usta chusteczką jednorazową. Poza domem i w podróży zawsze trzeba mieć przy sobie żel do rąk lub zapas jednorazowych chusteczek nasyconych roztworem alkoholu, gdyż warunki w podróży rzadko zapewniają możliwości częstego mycia rąk.  Jeśli chusteczki jednorazowe lub żel właśnie ci się skończyły, kichaj lub kaszl w zgięcia łokciowe - twoje dłonie nie zostaną skażone wirusem

Zaleca się również: w środkach transportu zbiorowego unikać niepotrzebnego dotykania powierzchni elementów i ich wyposażenia, unikać bliskiego kontaktu „twarzą w twarz” z innymi podróżnymi oraz masowych zgromadzeń. 

Dodatkowo musimy dostosować ubiór do warunków pogodowych, jeść dużo warzyw i owoców, zwłaszcza pomarańczowych i czerwonych, ponieważ zawierają dużo karotenoidów i antyoksydantów (np. czerwona papryka, marchew, pomidor, dynia, melon, suszone śliwki, kapusta biała, kapusta kiszona, szpinak, ziemniaki, sałata). Nieodzowne są również sprawdzone, domowe sposoby zapobiegania i leczenia tj. stosowanie ziół, naparów, miodu.

Warto pamiętać, że wirusa grypy nie zwalczają antybiotyki ani leki dostępne w aptece bez recepty. Skuteczne są leki antywirusowe, które przepisuje lekarz. Powinny być podane w ciągu 48 godzin od pojawienia się pierwszych objawów i po zdiagnozowaniu grypy (na podstawie wymazu).

Ze wskazań epidemiologicznych i rekomendacji WHO zalecane jest również szczepienie ochronne przeciwko grypie.

Czytaj więcej